Archive | December, 2016

Growing pains!

16 Dec

My son Nicholas complains sometimes about pain in his legs and joints. He is a very active teenage boy. Besides playing soccer four times a week he is kicking the soccer ball nonstop at home. I think that his muscles are fatigued and he needs to rest. My husband on the other hand is very sure that Nicholas is having growing pains, but according to Mayo Clinic, the cause of growing pains is unknown and there is no evidence that a child’s growth is painful.

growing-painsGrowing pains don’t usually happen where growth is occurring or during times of rapid growth, instead it is suggested that growing pains may be linked to restless legs syndrome. But muscle pain at night from overuse during the day is thought to be the most likely cause of growing pains.

Growing pains usually cause an aching feeling in the legs. This pain often occurs in the front of the thighs, the calves or behind the knees. Usually both legs hurt. Some children may also experience abdominal pain or headaches during episodes of growing pains. The pain doesn’t occur every day. It comes and goes. Growing pains often strike in the late afternoon or early evening and disappear by morning. Sometimes the pain awakens a child in the middle of the night.

It is best to consult your child’s doctor if you’re concerned about your child’s leg pain, if the pain is persistent or if the pain is still present in the morning and it is severe enough to interfere with your child’s normal activities.

You can help ease your child’s discomfort with these home remedies:

  • Rub your child’s legs. Children often respond to gentle massage.
  • Use a heating pad. Heat can help soothe sore muscles. Use a heating pad on a low setting before bedtime or when your child complains of leg pain.
  • Stretching exercises. Stretching the muscles in the legs during the day may help prevent pain at night. Ask your doctor what stretches might help.

Since the skeleton is being built during the teen years, it is important to eat foods rich in calcium to make the skeleton strong. Food rich in calcium are: Dairy products, including low fat milk, yoghurt, cheese, eating 2-3 serves every day, calcium-fortified soy milk, canned fish (eg. salmon or sardines), certain nuts (eg. almonds, hazelnuts), dried beans & peas (eg. chickpeas, kidney beans), lentils and wholegrain breads & cereals (eg wholegrain bread, brown rice, porridge).

It will be also a good idea to limit the intake of colas. Colas contain phosphoric acid and some studies suggest that too much of it in the body can interfere with the calcium absorption.

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¡Dolores de crecimiento!

16 Dec

Mi hijo Nicholas se queja algunas veces de dolores en sus piernas y articulaciones. El es un adolescente muy activo. Además de jugar fútbol cuatro veces a la semana, el patea la pelota sin parar en casa. Creo que sus músculos están  fatigados y el necesita descansar, de otro lado, mi esposo está muy seguro que Nicholas tiene dolores de crecimiento, pero de acuerdo con la Clínica Mayo, la causa de los dolores de crecimiento es desconocida y no existe evidencia de que el crecimiento de los chicos es doloroso.

Los dolores de crecimiento por lo general no ocurren donde ocurre el crecimiento o en tigrowing-painsempos de rápido crecimiento, en su lugar se sugiere, que los dolores de crecimiento están relacionados con el síndrome de piernas inquietas. Sin embargo, se cree que la causa de los dolores de crecimiento es más un dolor de músculos en la noche por su sobre uso durante el día.

Los dolores de crecimiento causan dolor en las piernas. Este dolor ocurre con frecuencia al frente de los muslos, en las pantorrillas o detrás de las rodillas. Por lo general, ambas piernas duelen. Algunos chicos también experimentan dolor abdominal o de cabeza durante los episodios de crecimiento. El dolor viene y se va y no ocurre todos los días. Normalmente, ocurre en las tardes o antes de ir a la cama y desaparece en las mañanas. Otras veces el dolor despierta a los chicos en mitad de la noche.

Si usted está preocupado sobre el dolor de piernas de su niño, si el dolor es persistente o si el dolor esta aun presente en las mañanas y es tan fuerte que interfiere con las actividades normales de su niño, lo mejor es hablar con su pediatra.

Usted puede ayudar a calmar la incomodidad de su niño con estos remedios caseros:

  • Frote las piernas de su hijo. Los niños a menudo responden a un masaje suave
  • Utilice una almohadilla de calefacción. El calor puede ayudar a aliviar los músculos adoloridos. Use una almohadilla de calefacción en un ajuste bajo antes de acostarse o cuando su hijo se queje de dolor en las piernas.
  • Realizar ejercicios de estiramiento. Estirar los músculos de las piernas durante el día puede prevenir el dolor en la noche. Pregúntele al doctor sobre estos ejercicios.

Debido a que el esqueleto está formándose durante la adolescencia, es importante consumir alimentos con alto contenido de calcio para fortalecer el esqueleto. Ejemplos: consumir tres porciones al día de productos lácteos incluyendo leche baja en grasa, yogur, queso; leche de soya fortificada, pescado en lata como salmón o sardinas, algunas nueces como almendras o avellanas, frijoles, garbanzos, lentejas y panes, cereales y arroz integral.

De igual manera, es buena idea limitar el consumo de bebidas colas ya que estas contienen ácido fosfórico y algunos estudios han demostrado que demasiado ácido fosfórico en el organismo puede interferir con la absorción de calcio.

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