Archive | June, 2015

What do I do with the carbohydrates?

5 Jun

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Every time we meet to teach a nutrition class, the audience has several questions about improving the way they eat. How many calories do I need? How do I read labels? Red top! Or Blue top? Of course … when they want to know what type of milk they should buy! Nevertheless, it is very probable that somebody is going to ask one of the most popular questions: What do I do with the carbohydrates?

The media bombard us regularly with information related to the different weight loss diets available in the market. Today’s blog is going to put very little attention to this matter. We will concentrate our attention in recognizing the positive benefits of eating carbohydrates.

Carbohydrates provide the necessary energy to perform multiple daily tasks, they help body organs work well; they help lower cholesterol and contribute to the sensation of fullness after finishing eating. They are stored in our body as glucose and glycogen. Glucose is an immediate source of energy and glycogen gets stored to be used later.

There are three main types of carbohydrates in our diet:

Sugar- Naturally in fruit and added to food

Starches- Found in cereals, pasta, crackers, bread, and in some vegetables like potatoes, corn and squash.

Fiber- Is the carbohydrate that does not have calories.

 

The most important recommendation about eating carbohydrates is related to their selection. We should prefer complex carbohydrates, because they are less processed. Examples of these are foods with whole grains, vegetables, fruits and legumes. Solid research shows that they can help reduce some types of cancer and cardiovascular diseases. They usually contribute to regulate our sugar levels and provide nutrients that you can’t find in other type of foods. Also a healthy diet should include between 25 to 35 grams of fiber on our daily diet.

How do we answer the key question: What do I do with the carbohydrates?

Unless your doctor, your nutritionist or a healthcare professional advises you on the contrary, don’t eliminate them from your diet. Read labels closely to make sure that you chose the right portions of complex and healthy carbohydrates that are rich in nutrients and fiber. Enjoy their goodness!

 

Edda

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¿Y qué hago con los carbohidratos?

5 Jun

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Cada vez que nos reunimos para una clase de nutrición, la audiencia tiene varias preguntas sobre como  alimentarse mejor. ¿Cuántas calorías necesito? ¿Cómo se lee una etiqueta? ¿Tapita roja o azul? ¡Por supuesto cuando quieren saber qué tipo de leche comprar! Sin embargo, es muy probable que alguien haga la consabida pregunta: ¿Y qué hago con los carbohidratos?

Los medios informativos nos bombardean con regularidad acerca de las diferentes dietas disponibles en el mercado. Pero nuestro escrito de hoy  pondrá poca atención en ese asunto. Nos vamos a concentrar en reconocer los puntos positivos del uso de los carbohidratos.

Los carbohidratos proveen la energía necesaria para realizar multiples tareas diarias, hacen que nuestros órganos funcionen bien, nos ayudan a regular nuestro sistema de eliminación, ayudan a bajar el colesterol y contribuyen a que tengamos una sensación de llenura al terminar de comer. Ellos se almacenan en nuestro cuerpo como glucosa y glicógeno. La glucosa es una fuente de energía inmediata y el glicógeno se almacena para uso posterior.

Hay tres tipos principales  de carbohidratos en nuestra dieta:

Azúcar- que se encuentra naturalmente en las frutas y se le añade a los alimentos.

Almidón- que se encuentra en cereales, pasta, galletas, pan y algunos vegetales como la papa, el maíz y los calabacines.

Fibra- es el carbohidrato que no tiene calorías.

La recomendación más importante sobre el consumo de carbohidratos tiene que ver con el proceso de seleccionarlos. Debemos  consumir los que son complejos y  menos procesados como los que se encuentran en alimentos de grano integral, los vegetales, las frutas y las legumbres. Estos son importantes ya que se ha encontrado en estudios científicos que pueden ayudar a reducir el riesgo de ciertos tipos de cáncer y enfermedades cardiovasculares. Usualmente contribuyen a regular los niveles de azúcar y proveen nutrientes que no se encuentran en otros alimentos. Una dieta saludable también debería incluir entre 25 a 35 gramos de fibra diaria.

Entonces como contestamos la pregunta clave: ¿Y qué hago con los carbohidratos? A menos que su médico o su nutricionista se lo indique no los elimine de su dieta. Lea las etiquetas detenidamente  para asegurarse de escoger las porciones adecuadas de los carbohidratos complejos ricos en nutrientes y fibra. ¡ Y disfrute de lo bueno que hay en ellos!

Edda